Nieuws gefilterd op Fractie

In Nieuw-West zijn bewoners aan zet

Niets is te gek! Met deze houding zijn wij in de stadsdeelcommissie vol enthousiasme aan de slag gegaan met de Stem van Nieuw-West. De Stem van Nieuw-West is een online platform waar bewoners hun ideeën en wensen uit de buurt kwijt kunnen. Bewoners moeten zelf campagne voeren om steun van honderd bewoners te vinden. Als deze steun is bereikt, dan kan de initiatiefnemer zijn of haar plan presenteren in de stadsdeelcommissie. Met een positief advies, tips en tricks en ons netwerk, zetten wij het initiatief kracht bij. Samen met het dagelijks bestuur bekijken we de uitvoerbaarheid van het plan en welke middelen hiervoor nodig zijn.

Schiphol nog meer groeien?!

Als bewoner van Nieuw-West is de constante stroom aan vliegtuigen over onze wijken u vast niet ontgaan. Schiphol heeft de afgelopen jaren de wettelijke limiet van 500.000 vliegtuigbewegingen bereikt, en mag  tot en met 2020 niet verder groeien. Daarom werkt het kabinet nu aan plannen voor de toekomst van Schiphol. Minister van Nieuwenhuizen heeft de Omgevingsraad Schiphol (ORS) daarom om advies gevraagd. De ORS zegt zelf dat hun advies zal gaan over de vraag: "Of en zo ja in welke omvang mag Schiphol in de jaren daarna weer groeien?"

OV gaten en fietsknelpunten

Duurzaam vervoer is essentieel in een stad die gezond en bereikbaar wil blijven. In Nieuw-West ontbreekt het op sommige plekken aan voldoende OV-verbindingen. Nieuw-West is weids opgezet en daardoor dunner bevolkt dan bijvoorbeeld Centrum en West. Dat maakt het relatief duurder om een fijnmazig OV-netwerk in stand te houden. Dit mag echter geen reden zijn om niet in alle wijken goed OV te behouden of te creëren. Bij de recente wijzigingen van het OV-netwerk, kwam Nieuw-West er bekaaid af. Fietsen in Nieuw-West is in het algemeen op een redelijk goed niveau. We hebben prachtige parken om doorheen te fietsen en op veel plekken liggen ruime, vrijliggende fietspaden. Toch zijn er een aantal hardnekkige problemen die we willen agenderen.

Geef de openbare ruimte terug aan onze eigen bewoners door betaald parkeren

In Amsterdam wordt het steeds drukker, mooier en interessanter. Maar door de groei van de stad komt er wel steeds meer druk te liggen op de schaarse openbare ruimte. GroenLinks kiest voor een groen en schoon Nieuw-West, waarbij we de openbare ruimte teruggeven aan onze bewoners. Kwalitatief betere en schonere openbare ruimte met mooiere voorzieningen, beter groen en een betere luchtkwaliteit waarin onze kinderen veilig kunnen spelen. Een schoon en veilig Nieuw-West en een einde aan de overlast van zwerfvuil en afval, minder parkeerdruk en meer plekken voor bewoners.

GroenLinks wijst aangepaste megaspeelfabriek Meet Inn af

GroenLinks is en blijft tegenstander van de vestiging van een nieuwe megaspeelfabriek met meerdere restaurants in het stadsdeel. Dat laat fractievoorzitter Simone Plantinga weten nadat de bestuurscommissie van Nieuw-West een positief advies afgaf voor het aangepaste plan voor de Meet Inn naast woonwijk De Aker. Volgens Plantinga zijn de zorgen van buurtbewoners onvoldoende weggenomen, zorgt het plan voor veel meer auto’s en overlast in de wijk en draagt het nauwelijks bij aan de ontwikkeling van het stadsdeel.