Bijna was het onderwerp aan de Bestuurscommissie voorbij gegaan. Het besluit om extra parkeerplaatsen aan te leggen in de Eendrachtsparkbuurt is namelijk gemandateerd aan het Dagelijks Bestuur en kwam langs als een ‘piepstuk’ bij de rest van de Bestuurscommissie. Een piepstuk wordt alleen behandeld als we daarom vragen.. Ik vond snel enkele collega's bereid om met me mee te piepen, zodat het alsnog op de agenda kwam. Dit is namelijk te belangrijk om zomaar te laten passeren
Portefeuillehouder Bobeldijk (SP) heeft in de afgelopen maanden gewerkt aan een maatwerkoplossing, een compromis tussen bewoners, woningcorporatie en stadsdeel voor het parkeerprobleem op deze plek. De parkeerdruk op straat is erg hoog en tegelijkertijd staat de parkgarage leeg. Bewoners kunnen daar een parkeerplaats huren, maar doen dit niet omdat ze niet kunnen, of soms willen betalen.
De oplossing van het stadsdeel is tweeledig: samen met de corporatie kwamen ze tot het compromis om het huurtarief in de garage met tien euro per maand te verlagen, van zestig naar vijftig euro per maand. Tegelijkertijd worden er liefst 28 nieuwe parkeerplaatsen in de openbare ruimte aangelegd.
Het probleem speelt niet alleen in deze buurt, op verschillende plekken in het stadsdeel staan garages leeg en straten vol.
Voor de plannen in de Eendrachtsparkbuurt heb ik een stokje proberen te steken. Ik wil dat de parkeergarage wordt benut, voordat we schaarse openbare ruimte opofferen voor auto’s. Dus diende ik een amendement in om dit plan uit te stellen: eerst inzetten op het vullen van de parkeergarage en over een half jaar kijken wat dat oplevert. Bovendien diende ik een motie in met een opdracht aan het Dagelijks Bestuur om te inventariseren welke manieren er zijn om de leegstand in de verschillende garages in het hele stadsdeel terug te dringen en parkeren op straat te ontmoedigen.
Portefeuillehouder Bobeldijk was best bereid om zich in te zetten voor het beter benutten van de parkeergarages, maar deze 28 plekken in de Eendrachtsparkbuurt heeft hij doorgedrukt. Terwijl hij zelf toegaf dat de garage leeg blijft als er meer op straat geparkeerd kan worden… De zinsnede ‘om parkeren op straat te ontmoedigen’ in de motie, stond veel Bestuurscommissieleden tegen. Terwijl dat nu precies de kern van zaak is!
Het is doodzonde dat de garages leeg staan: voor de buurt, voor de speelruimte op straat en voor de verkeersveiligheid, maar ook voor de investeerders, waaronder soms het stadsdeel, die geld hebben gestoken in het bouwen van die garages. Daarom moeten we er alles aan doen om parkeren op straat te ontmoedigen. Dat vindt niet alleen GroenLinks. Dat is reeds lang een breed gedragen parkeerbeleid in het stadsdeel, dat bovendien is overgenomen door de stedelijke coalitie van D66, VVD en SP. Ik ben bang dat ik ze daar in Nieuw-West nog wel een paar keer aan zal moeten herinneren.