Vanavond in het AT5 nieuws aandacht voor het verdwijnen van de lus uit buslijn 21. Het item gaat vooral in op het door het stadsdeel te laat verstuurde advies over het vervoersplan. Er is uiteraard nog veel meer te zeggen hierover dan dat. Aan het woord zijn Liesbeth Wit van de actiegroep 'Bus 21 moet in Geuzenveld blijven', Willem van Ham (fractievoorzitter D66) en Simone Plantinga.
We begrijpen dat GVB moet bezuinigen, maar niet waarop ze hun keuzes baseren: de gehanteerde bewonersdichtheid klopt niet, het aantal gedupeerde reizigers (door deze wijziging) klopt niet, en de te besparen reizigersminuten worden waarschijnlijk opgeheven door langere wachttijden op de overgebleven haltes. Het GVB schermt met getallen die aantoonbaar niet kloppen, en houdt de echte getallen achter onder het mom van bedrijfsgeheim. Het besluit om de lus uit bus 21 te schrappen is daarom totaal niet goed onderbouwd.
De bewoners hebben zich voortdurend bereid getoond mee te denken over aanvaardbare alternatieven. Het aantal haltes in de lus zou kunnen worden aangepast, maar ook het laten rijden van minder bussen tijdens daluren is volgens hen een reeële mogelijkheid: volgens berekeningen van de bewoners valt daar net zoveel mee te winnen. Simone Plantinga: "Ik heb de indruk dat daar niet serieus naar wordt gekeken en kan me de frustraties van de bewoners heel goed voorstellen."
De Regioraad heeft vorige week de nieuwe Lijnennetvisie gepresenteerd. Deze visise wordt door Regioraad ook aan stadsdelen ter consultatie voorgelegd in de komende weken. Voor GroenLinks in Nieuw-West hét moment om de meerwaarde van lokale kennis te laten zien. De oren en ogen functie. Op OV gebied lijkt het in Amsterdam steeds meer te gaan over de grote lijnen (letterlijk) en snelheid, terwijl het juist gaat om de bereikbaarheid van buurten als deze.