Bromfietsen en scooters zijn GroenLinks al jaren een doorn in het oog. Niet alleen vanwege de milieubelasting, maar vooral ook vanwege de onveilige situaties die ze veroorzaken voor fietsers. Naar aanleiding van verschillende signalen van bewoners (in stadsdeel West en Nieuw-West) over overlast door scooters in het Rembrandtpark wil GroenLinks op de Bestuurscommissievergadering van woensdag 11 november 2015 hierover graag vragen stellen.

Mondelinge vragen GroenLinks - Overlast door scooters in het Rembrandtpark
Te stellen tijdens de Bestuurscommissievergadering op woensdag 11 november 2015

Bromfietsen en scooters zijn GroenLinks al jaren een doorn in het oog. Niet alleen vanwege de milieubelasting, maar vooral ook vanwege de onveilige situaties die ze veroorzaken voor fietsers.

Verheugd zijn we dan ook met de inventarisatie van de mogelijkheden en uit te voeren maatregelen om scooters van het fietspad te weren, in de brief (dd. 2-11-2015) van Wethouder Litjens. In deze brief wijst de wethouder er ook op dat scooteroverlast een stedelijke handhavingsprioriteit is - terecht wat GroenLinks betreft.

Ook in Nieuw-West is het bestrijden van overlast door scooters als prioriteit genoemd in de handhavingsplannen voor 2015. Uit ‘Handhaving uitvoeringsplan 2015’:
Het hoofddoel van deze prioriteit is: Brom- en snorfietsers houden zich aan de verkeersregels en veroorzaken geen overlast. De volgende indicatoren zijn hier van belang:
● geen brom- en snorfietsen op het voetpad;
● geen draaiende motoren in parken;
● tevreden burgers over doelgroep, minder klachten van inwoners/bezoekers;
● minder bekeuringen en afname handhavingsuren;
● afname ongevallen;
● minder stank- en geluidsoverlast;
● minder vervuiling van het straatbeeld;
● geen bromfietsers op het fietspad.

En voor 2016 is het opnieuw benoemd als prioriteit. Uit ‘prioriteiten handhaving 2016’:
De handhaving op lichte verkeersovertredingen heeft prioriteit omdat het thema hoog scoort in de risicoanalyse en het probleem ook werd herkend in het gesprek daarover op 26 maart. Daarnaast komen er veelvuldig meldingen openbare ruimte binnen over lichte verkeersovertredingen als scooteroverlast (m.n. op pleinen en in parken) en fietsen op de stoep.

Naar aanleiding van verschillende signalen van bewoners (in stadsdeel West en Nieuw-West) over overlast door scooters in het Rembrandtpark heeft GroenLinks de volgende vragen aan de portefeuillehouder handhaving:

  1. Van bewoners horen we dat er maar weinig wordt gehandhaafd. Scooters zijn echter een prioriteit in het handhavingsprogramma 2015. Met wel resultaat is dat tot nu toe geweest? Hoeveel overtredingen zijn er geverbaliseerd?
  2. Op welke manier gaat het stadsdeel de overlast terugdringen? Welke handhavingsmiddelen worden ingezet daarbij?
  3. Wanneer gaat het stadsdeel de maatregelen, zoals benoemd in de brief van wethouder Litjens, uitvoeren?