In 2018: voorstel om plan te maken

Al eind 2018 zorgde ik ervoor dat de veiligheid van fietsers als aandachtspunt van het gebied De Aker, Sloten en Nieuw-Sloten kwam. Bij de aankondiging van een nieuwe Sloterbrug kwamen bewoners in opstand. Bewoners waren – denk ik terecht – bang dat een bredere brug zorgt voor een betere doorstroming, wat ertoe kan leiden dat er harder gereden wordt en dat het meer autoverkeer aan gaat trekken. De situatie moest eerst beter onderzocht worden in samenhang met de verkeerssituatie van het hele gebied. Ik stelde voor om een plan te maken:

Verkeerskundig plan om de doorstroming en leefbaarheid te verbeteren

De verkeerssituatie in De Aker, Sloten en Nieuw Sloten is op een aantal punten onvoldoende. Bij de Sloterbrug is de doorstroming en verkeersveiligheid een probleem. Doorgaand autoverkeer volgt te weinig het hoofdnet, waardoor de leefbaarheid van sommige buurten onder druk staat. Om deze situatie duurzaam te verbeteren, wordt een verkeerskundig plan gemaakt dat onderzoekt hoe de doorstromingsproblemen bij de Sloterbrug kunnen worden verbeterd en hoe het doorgaand verkeer zo veel mogelijk via het hoofdnet afgewikkeld kan worden.

Het verkeerskundig plan zal deze problemen in samenhang met de algemene verkeerssituatie in het gebied (Badhoevedorp, Sloten, De Aker en Nieuw Sloten) onderzoeken. In het plan wordt rekening gehouden met het signaal van bewoners dat zij last hebben van de huidige hoeveelheid autoverkeer over de Sloterweg, Langsom, Amersfoordtlaan en Laan van Vlaanderen. Daarnaast speelt de Vrije Geer een bijzondere rol: hier wonen niet direct mensen aan, maar is plusnet fiets en ligt tussen een natuurgebied en een veld in waar regelmatig ganzen oversteken. De huidige volumes autoverkeer verstoren hier dus niet de leefbaarheid van omwonenden, maar voornamelijk de fietsveiligheid en natuurwaarde van het gebied. De fietsveiligheid is ook een factor bij de Sloterweg (hoofdnet fiets) en Langsom.

2019: aankodiging mobiliteitsplan voor Nieuw-West

Begin 2019 kondigde het Dagelijks Bestuur een mobiliteitsplan aan. De portefeuillehouder Bobeldijk was tot het inzicht gekomen dat de verkeerssituatie in Nieuw-West integraal bekeken moest worden en dat er te lang incidentele maatregelen waren genomen, waardoor de samenhang van het geheel verloren was gegaan. Ik was hier heel blij mee. Eindelijk werd er serieus gekeken naar de structurele problemen zoals sluipverkeer en te hard rijden.

Reikhalzend keek ik uit naar de Agenda Autoluw: het grote beleidsstuk waarmee de gemeente Amsterdam de stad autoluw gaat maken. De teleurstelling was groot toen er voor het stadsdeel Nieuw-West niet één concrete maatregel in stond. Ook in dit stuk stond de aankondiging van het mobiliteitsplan Nieuw-West.

 

kaart mobiliteitsplan

In het advies op de Agenda Autoluw stelde ik het volgende voor:

Verkeersremmende maatregelen Sloten en Nieuw Sloten

Om ervoor te zorgen dat doorgaand verkeer via het hoofdnet verloopt en niet meer door Sloten en Nieuw Sloten, moeten verkeersremmende maatregelen worden genomen in samenhang. Uitgangspunten daarbij zijn:

  • Doorgaand verkeer, met uitzondering van langzaam verkeer en lijnbussen, kan niet over de Sloterweg rijden tussen de kruising met de Ditlaar en de kruising met de Anderlechtlaan.
  • Doorgaand verkeer, met uitzondering van langzaam verkeer en lijnbussen, kan niet zonder omwegen of andere vorm van stremming vanuit de Plesmanlaan via de Laan van Vlaanderen de Anderlechtlaan bereiken en vice versa.

De uitvoering van dit advies vergt nader onderzoek en moet in samenhang worden genomen met maatregelen op de Sloterweg.

Het mobiliteitsplan liet op zich wachten en ondertussen bleven de signalen vanuit bewoners komen. Er werden smileys bij de Sloterweg geplaatst om bestuurders bewust te maken van hun snelheid, maar er veranderde weinig. Sowieso is het een lastige weg om veilig te maken: te smal voor vrijliggende fietspaden, ongeschikt voor drempels vanwege de natte bodem die trillingseffecten voor omwonenden veroorzaken, en meer drastische maatregelen leiden direct tot overlast en verkeersonveiligheid in Nieuw-Sloten.

De bewoners zaten echter niet stil. Ik sprak actieve bewoners in Sloten en Nieuw-Sloten en moedigde ze aan om met elkaar samen te werken. Vanuit de gebiedsplannen werd duidelijk dat de gemeente bezig was met het veiliger maken van de Sloterweg. De bewonersgroepen werden gezamenlijk een gesprekspartner voor het projectteam dat bezig was met de Sloterweg.

 

Stappen gezet in 2020:

In het begin van het jaar was de Sloterweg tijdelijk afgesloten en werden bestuurders omgeleid via de Laan van Vlaanderen in Nieuw-Sloten, tegen het eigen beleid van de gemeente in. Deze wegafsluiting leidde op één dag tot 3 ongelukken. Mijn fractiegenoot Pieter Nijhof heeft daar toen heel terecht mondelinge vragen over gesteld. Het toonde eens te meer aan dat maatregelen op Sloterweg altijd in samenhang met Nieuw-Sloten genomen moeten worden.

De beantwoording van de stadsdeeladviezen op de Agenda Autoluw kwam binnen. Weer een teleurstelling. Het leek erop alsof ze in de beantwoording helemaal niet doorhadden dat het om de Sloterweg ging. Ze hadden het advies in ieder geval niet gekoppeld aan het advies van het Dagelijks Bestuur om “ook naar de Sloterweg te kijken”, wat ze beantwoord hadden met “Met het mobiliteitsplan Nieuw-West ziet het college een grote kans met een integrale blik naar het hele netwerk van Nieuw-West te kijken ... Gezien de opgave benoemt het college [de Sloterweg] expliciet in de Agenda Amsterdam Autoluw.” Datzelfde antwoord had op ons advies beter gepast dan het nietszeggende “Samen met het stadsdeel werken we graag aan het oplossen van de knelpunten. Of een pilot met verkeersremmende maatregelen een goede en haalbare oplossing is, kan worden besproken in het kader van de uitwerking van het mobiliteitsplan.”

Een lichtpuntje kwam in februari toen de wethouder aan de stadsdeelcommissie liet weten dat de vernieuwing van de Sloterbrug uitgesteld wordt:

“Daarom hebben we besloten om deze verkeersafwikkeling onderdeel te maken van de mobiliteitsstudie, die al gepland stond voor Amsterdam Nieuw-West. In deze studie wordt integraal gekeken naar de verkeersopgaven in Nieuw-West, inclusief Sloterbrug. De uitkomsten worden aankomend voorjaar verwacht.”

Dit voorjaar! Ik durfde weer een beetje optimistisch te zijn. In het voorjaar zou het mobiliteitsplan komen en ik ging er van uit dat daar concrete maatregelen zouden staan voor de Sloterweg conform ons advies. Het voorjaar kwam en we kregen zelfs te horen dat het op de agenda zou komen, wat op het laatste moment weer werd teruggetrokken. Schijnbaar stond er nog niet de handtekening van de wethouder onder en konden wij niet ingelicht worden. Heel frustrerend.

Bewoners trokken weer hard aan de bel. Nu kwamen de signalen ook van nieuwe bewoners van de zelfbouwkavels aan de Sloterweg. Ook roerden de sportclubs op sportpark Sloten zich. Kinderen moeten over de gevaarlijke Sloterweg fietsen om naar de sportclub te gaan. Ouders maken zich grote zorgen.

Na alle uitstel en wachten, wist ik ook echt niet meer wat ik nog met goed fatsoen tegen deze mensen kon zeggen. Ik was het wachten zo zat. Ik stuurde een bericht naar AT5. Ik kwam in contact met een journalist en heb haar heel veel berichten, foto’s en filmpjes gestuurd om haar over de situatie in te lichten. Zij maakte er een mooi item over met interviews met buurtbewoners en bezorgde ouders. In het artikel wordt gezegd “dat het plan begin volgend jaar af is.”

Maar toen, plotseling, kregen we begin november een brief van de wethouder met een plan. Een echt plan! Wat een voldoening gaf het om in het eerste hoofdstuk een goede, gedegen analyse van het probleem te lezen dat de hele verkeerssituatie in samenhang beschrijft, waar ik in 2018 al om gevraagd had. En natuurlijk was ik het meest blij met de oplossingen die er in staan, want daar heeft iedereen zo lang op gewacht. Oplossingen die duidelijk samen met bewoners zijn gemaakt, want zij hebben vaak gevraagd om slimme handhaving met camera’s en dat is wat ze nu gaan krijgen.

Het probleem is nog niet opgelost. Het plan ligt er nu en ik blijf hier achteraan gaan totdat het uitgevoerd is.