In 2018: voorstel om plan te maken
Al eind 2018 zorgde ik ervoor dat de veiligheid van fietsers als aandachtspunt van het gebied De Aker, Sloten en Nieuw-Sloten kwam. Bij de aankondiging van een nieuwe Sloterbrug kwamen bewoners in opstand. Bewoners waren – denk ik terecht – bang dat een bredere brug zorgt voor een betere doorstroming, wat ertoe kan leiden dat er harder gereden wordt en dat het meer autoverkeer aan gaat trekken. De situatie moest eerst beter onderzocht worden in samenhang met de verkeerssituatie van het hele gebied. Ik stelde voor om een plan te maken:
Verkeerskundig plan om de doorstroming en leefbaarheid te verbeteren
De verkeerssituatie in De Aker, Sloten en Nieuw Sloten is op een aantal punten onvoldoende. Bij de Sloterbrug is de doorstroming en verkeersveiligheid een probleem. Doorgaand autoverkeer volgt te weinig het hoofdnet, waardoor de leefbaarheid van sommige buurten onder druk staat. Om deze situatie duurzaam te verbeteren, wordt een verkeerskundig plan gemaakt dat onderzoekt hoe de doorstromingsproblemen bij de Sloterbrug kunnen worden verbeterd en hoe het doorgaand verkeer zo veel mogelijk via het hoofdnet afgewikkeld kan worden.
Het verkeerskundig plan zal deze problemen in samenhang met de algemene verkeerssituatie in het gebied (Badhoevedorp, Sloten, De Aker en Nieuw Sloten) onderzoeken. In het plan wordt rekening gehouden met het signaal van bewoners dat zij last hebben van de huidige hoeveelheid autoverkeer over de Sloterweg, Langsom, Amersfoordtlaan en Laan van Vlaanderen. Daarnaast speelt de Vrije Geer een bijzondere rol: hier wonen niet direct mensen aan, maar is plusnet fiets en ligt tussen een natuurgebied en een veld in waar regelmatig ganzen oversteken. De huidige volumes autoverkeer verstoren hier dus niet de leefbaarheid van omwonenden, maar voornamelijk de fietsveiligheid en natuurwaarde van het gebied. De fietsveiligheid is ook een factor bij de Sloterweg (hoofdnet fiets) en Langsom.
2019: aankodiging mobiliteitsplan voor Nieuw-West
Begin 2019 kondigde het Dagelijks Bestuur een mobiliteitsplan aan. De portefeuillehouder Bobeldijk was tot het inzicht gekomen dat de verkeerssituatie in Nieuw-West integraal bekeken moest worden en dat er te lang incidentele maatregelen waren genomen, waardoor de samenhang van het geheel verloren was gegaan. Ik was hier heel blij mee. Eindelijk werd er serieus gekeken naar de structurele problemen zoals sluipverkeer en te hard rijden.
Reikhalzend keek ik uit naar de Agenda Autoluw: het grote beleidsstuk waarmee de gemeente Amsterdam de stad autoluw gaat maken. De teleurstelling was groot toen er voor het stadsdeel Nieuw-West niet één concrete maatregel in stond. Ook in dit stuk stond de aankondiging van het mobiliteitsplan Nieuw-West.