Op 12 februari 2014 heeft de gemeente Amsterdam een nieuw systeem ingevoerd voor het parkeren op de P+R terrein rondom de stad. We hebben het dan over de grote parkeervoorzieningen aan de rand van de stad voor bezoekers van de binnenstad. Je kunt je auto daar voor weinig geld parkeren onder de voorwaarde dat je vervolgens met het openbaar vervoer het centrum bezoekt. Dergelijke parkeervoorzieningen zijn te vinden bij bijvoorbeeld de RAI, de Arena en bij station Sloterdijk.
Met de invoering van het nieuwe P+R systeem is de P+R voorziening bij het World Fashion Centre om financiële redenen komen te vervallen. Dit was voor een aantal partijen in de stadsdeelraad reden om in haar laatste vergadering van 19 februari 2014 te pleiten voor een actieve inzet van het stadsdeel om een dergelijke voorziening in de bouwplannen rondom station Lelylaan op te nemen. GroenLinks vindt dat onzin.
Een dergelijke grootschalige voorziening past niet in de omgeving van station Lelylaan. De auto’s van bezoekers van de binnenstad moeten volgens GroenLinks wegblijven uit het leefgebied van bewoners van de stad. Sloterdijk, Arena en RAI voldoen aan die eis. Lelylaan in het geheel niet. Het mag dan een voor auto, trein, tram, metro en bus uitstekend ontsloten locatie zijn, op 10 minuten afstand van Schiphol, het is ook een centrumlocatie voor de bewoners en werkers in Slotervaart en in heel Nieuw-West. En daar ligt voor GroenLinks het zwaartepunt. Het is een locatie met enorme kansen, er is nu nog ruimte en juist daar kan je vorm geven aan ‘de sprong over de ring’. GroenLinks is ervan overtuigd dat heel Nieuw-West zal kunnen profiteren van een zorgvuldige en zorgzame ontwikkeling van het gebied rondom station Lelylaan. Een kans die je moet grijpen en niet moet vermorzelen met een functie die er niet hoort. Bezoekers van de binnenstad, die daar alleen maar komen om hun auto te parkeren, hebben bij station Lelylaan niets te zoeken. En omgekeerd, een grote parkeervoorziening bij station Lelylaan nodigt treinreizigers uit om met de auto naar het station te gaan. Dat leidt tot meer autoverkeer in de stad en dat is nu juist niet de bedoeling in de ogen van GroenLinks.