Het bestuur van de Stadsregio Amsterdam en het GVB willen Lijn 21 niet langer een 'ommetje' laten maken door de buurt De Eendracht. Volgens Zeeger Ernsting, regioraadslid en gemeenteraadslid voor GroenLinks, is die beslissing niet goed onderbouwd. Hij stelde vragen aan het bestuur van de Stadsregio.

Volgens Ernsting is het advies van de ReizigersAdviesRaad (RAR) niet goed meegenomen in het besluit. Het DB stelt in een brief dat de RAR voor inkorten is, maar de RAR schrijft: "op dit traject blijkt dat per saldo meer reizigers worden benadeeld, dan er voordeel van [opheffing] ondervinden. Om deze reden adviseert de RAR het ‘ommetje’ in stand te houden." Ernsting zegt daarover: "Ik wil heel graag weten hoe het DB daarin een aanbeveling leest om het ommetje op te heffen."

In Nieuw-West is bestuurscommissielid Simone Plantinga van GroenLinks blij met de inspanningen van haar partijgenoot. "Buslijn 21 moet door De Eendracht blijven rijden. Er is geen ander openbaar vervoer naar de buurt en ook niet naar de sportvelden en de Tuinen van West erachter. Dit is echt een verkeerde manier van bezuinigen."

Volgens Ernsting moet er naar meer gekeken worden dan alleen de minutenwinst in de afweging of OV lijnen kunnen worden ingekort of 'gestrekt'. "Vanwege de grote bezuinigingen van het Rijk moet het Amsterdamse openbaar vervoer efficiënter gaan rijden. Maar dit soort ingrijpende maatregelen moet je wel integraal bekijken. Ik wil dus dat ook wordt gekeken naar de functies en stedenbouwkundige kenmerken van buurten die benadeeld worden als er lijnen worden 'gestrekt'".