In september jl. zijn er door de Partij voor de Ouderen vragen gesteld over het verdwijnen van ‘de lus’ in Geuzenveld van buslijn 21. De portefeuillehouder gaf destijds in zijn beantwoording aan de zorgen van bewoners nogmaals onder de aandacht te zullen brengen van de verantwoordelijk wethouder. In de weken daarna hebben bezorgde bewoners en ondernemers een actie op social media en daarbuiten opgezet voor behoud van ‘de lus’. Het Dagelijks Bestuur (DB) heeft daarop namens het Algemeen Bestuur (AB) een brandbrief verzonden, zonder daarover het AB te informeren. Hoewel GroenLinks het volledig eens is met de inhoud van de brandbrief, zetten wij grote vraagtekens bij de procedure.

In september jl. zijn er door de Partij voor de Ouderen vragen gesteld over het verdwijnen van ‘de lus’ in Geuzenveld van buslijn 21. De portefeuillehouder gaf destijds in zijn beantwoording aan de zorgen van bewoners nogmaals onder de aandacht te zullen brengen van de verantwoordelijk wethouder. In de weken daarna hebben bezorgde bewoners en ondernemers een actie op social media en daarbuiten opgezet voor behoud van ‘de lus’. Het DB heeft daarop namens het AB een brandbrief verzonden, zonder daarover het AB te informeren. Hoewel GroenLinks het volledig eens is met de inhoud van de brandbrief, zetten wij grote vraagtekens bij de procedure.

De argumenten vóór behoud zijn legio:

  • bereikbaarheid van de buurt (en vice versa), waar veel bewoners wonen die ouder zijn dan 50 jaar

  • bereikbaarheid van ondernemingen in de buurt, waaronder ook het Rijk van de Keizer

  • bereikbaarheid van Sportpark ‘De Eendracht’

  • bereikbaarheid van het volkstuinencomplex

  • bereikbaarheid van de Tuinen van West: hét stadslandbouw, recreatie- en evenementengebied in Nieuw-West, waar door zowel stadsdeel, stad als provincie, veel geld in is geïnvesteerd

Wat GroenLinks betreft zijn deze argumenten overtuigend genoeg, en heeft het GVB onvoldoende onderbouwing geleverd bij het besluit om de lus uit de dienstregeling te schrappen. De fractie is dan ook blij met de actiebereidheid van het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel!

Op 10 oktober verscheen er op dichtbij.nl een artikel waarin verwezen wordt naar de brandbrief van het stadsdeel aan Wethouder Litjens en de Stadsregio Amsterdam. Op 15 oktober verschijnt hetzelfde artikel in Stadsblad De Echo (pag. 3). Op dat moment was het AB nog niet geïnformeerd over deze brief. Het is daarom opmerkelijk dat de fractie van D66 kennelijk op dat moment al wel over deze informatie beschikte.

Naar aanleiding van deze berichten in de media, is daarna op verzoek van de fractie van GroenLinks, de brandbrief met de Bestuurscommissieleden gedeeld. De brandbrief is gedateerd op 6 oktober, verzonden op 9 oktober en aan Bestuurscommissieleden nagestuurd op 17 oktober 2014. Het DB plaatste daarnaast een ingezonden brief in Het Parool op 17 oktober.

Tijdens de thema-avond ‘Openbaar Vervoer’ op 22 oktober, werd aan de verschillende brieven gerefereerd en kregen bewoners en ondernemers de kans om hun zorgen te delen met de leden van de Bestuurscommissie. In het gesprek gaf dhr. Baâdoud aan dat hij ‘in de veronderstelling dat de gehele Bestuurscommissie de inhoud van de brief zou steunen, deze ook namens het Algemeen Bestuur aan de wethouder heeft verzonden’.

GroenLinks onderschrijft de inhoud van de brief volledig, laat daarover geen misverstand bestaan.

 

Onze vragen aan het Dagelijks Bestuur:

  1. Waarom heeft het DB het AB niet vooraf geïnformeerd over 1) de verzending en 2) de ondertekening van de brandbrief namens het AB?

  2. Heeft het DB of hebben leden van het DB de brandbrief inderdaad gedeeld met individuele leden van het AB of met fracties in het AB, met name met de D66-fractie, vóór de officiële inzending op 17 oktober? Zo ja, met wie en met welke reden?

  3. Is het DB het met ons eens dat wij als fracties/politieke partijen onze belangrijke rol als 'ogen en oren in de buurt' naar bewoners toe alleen optimaal kunnen vervullen indien wij over relevante stukken tijdig en adequaat worden geïnformeerd?

  4. Hoe gaat het DB ‘miscommunicatie’ zoals hiervoor beschreven, in de toekomst voorkomen?

 

Namens GroenLinks,

Simone Plantinga & Bert Stamkot